Acest articol nu se vrea, în niciun caz, un review exhaustiv al flash-ului Godox 360. După cum nu este un review 'comercial' sau subvenționat de vreun producător sau retailer român, chiar dacă voi cita (pentru utilitate) câteva link-uri către F64. Dimpotrivă, este un test de utilizare a acestui flash, după ce l-am achiziționat, astfel încât să știu cu ce voi lucra și care sunt limitările. Imaginile cu flash-ul sunt preluate de pe site-ul producătorului.

Am cumpărat modelul 360 după ce am citit cu luare aminte păreri pro și contra pe forumuri de specialitate internaționale. Evident, l-am întors pe toate părțile în magazinul F64, încercând să mă conving singur de faptul că o firmă chineză oarecare nu are șanse de a concura cu un brand de renume. Dar n-am avut argumente și am cumpărat până la urmă flash-ul (există și o versiune de 180W).

E puternic (80 GN), e bare-bulb (scoțând reflectorul vei obține o calitate a luminii greu de egalat cu un speedlight), e ușor (vreun kilogram și ceva cu tot cu baterie), duce aproximativ 400 flash-uri full, e ajustabil în 7 diafragme cu trepte de 1/3 și știe HSS cu un trigger ttl (cel puțin cu al meu Phottix Strato TTL merge impecabil la orice timp).

Nu știe TTL și pe cuvânt dacă m-ar fi interesat. Am vreo 3 speedlight-uri care știu și nu le prea folosesc automat. Au fost timpuri când eram mulțumit de TTL pe flash extern, însă m-am obișnuit manual și ajustările se fac rapid. Există un pachet de transmitter-receiver care poate ajusta puterea flash-ului de la distanță și poate fi montat suplimentar față de receiver-ul ttl (pentru a avea HSS).

De ce n-am luat vârful de gamă de la Nikon? Pentru că e mult mai slab ca putere și n-are bare-bulb. Vei spune că puteam să-i pun un plastic din ăla alb și translucid pentru a imita lumina unui bare-bulb. Wrong. Pentru că tubul de flash e sub formă de 'bec', răspândirea luminii se întâmplă în toate direcțiile, rezultând o iluminare similară cu aceea a unei surse naturale (soare). Nu știu prea multă fizică a luminii însă știu ce-mi place. Și flash-ul de tip 'bec nud' :) e printre favoriții mei ca sursă de iluminare. Am aflat de acest tip de flash acum mai bine de 10 ani, exersând cu un Quantum (pe vremea aia era latest shit).

M-am hotărât pe la 10-11 dimineața să ies la fotografiat. Am scris pe facebook și Alexandra a fost cea care s-a bucurat de o sesiune de fotografie cu mine. Sper că-i plac imaginile :) Știu argumentele contra gratuității de orice fel. Dar relația mea cu fotografia e de natură mai puțin comercială, mă bucur mereu să bucur pe alții, banii nu sunt un scop în sine pentru mine și sunt atât de mulți clienți pentru toți fotografii încât un mic cadou din când în când nu face rău nimănui. Faptul că am ales să fac un cadou scump cuiva nu mă face un bad marketer, nu? 

M-a însoțit Stelian Petcu, un fotograf  cu inimă mare, happy că ne vedem și mai puțin happy când a aflat că trebuie să țină lumina :) Dar a ținut-o minunat. Aproape toate imaginile au beneficiat de flash, într-o gamă de la 1/8 la 1/1, în HSS și în sync normal (max 250 la Nikon DF - ul meu). Lentilele folosite au fost 50 1.4, 135 f3.5, 28 f2. Cam astea-s toate lentilele pe care le am acum (mai am un 50 1.8) și care-mi acoperă toate nevoile. Cred că o să cumpăr un Sigma Art 24 1.4, mi se pare extraordinar.

Revenind la rezultatele exercițiului meu cu Godox 360: ne-am văzut la TNB și am mers în laterala și spatele lui, pentru că fațada nu e accesibilă încă publicului larg. E drept că Ponta s-a bucurat de inaugurarea lui, eu n-am putut să am aceeași satisfacție.

După cum poți vedea, suplimentul de lumină este subtil și arată bine, în ton cu lumina naturală (era înnorat în ziua respectivă). Lumina n-are 'început' și 'sfârșit' atunci când este folosită fără reflectorul din dotare (pe care nu l-am montat deloc). Trebuie grijă cu manevrarea flash-ului fără protecție pentru lampă, însă Stelian s-a descurcat bine.

Nu vreau să fiu plictisitor cu detalii tehnice, sunt sigur că te pricepi la fel de bine ca și mine. Însă spun următoarele, pentru cei care sunt la început: am urmărit o ușoară subexpunere a ambientului, cu diafragme în general deschise (f2 - f4). Timpii de expunere au variat în plaja 1/400 - 1/1000. Am făcut vreo câteva teste acasă pentru a vedea sync-ul la timpi extremi de scurți, dar sesiunea foto n-a avut parte de soare puternic, deși aș fi vrut să văd cum se comportă flash-ul împotriva soarelui (cu soarele din spate). Apoi am revenit cu lumina de flash pe subiect, pentru a suplini subexpunerea din cameră.

Ajustarea flash-ului se face strigând la Stelian :) Dial-ul de control e o rotiță comodă din care se schimbă puterea extrem de ușor, ecranul LCD mare fiind perfect vizibil. Mai practic ar fi fost remote-ul Godox, însă nu l-am luat încă.

Imaginea de mai sus nu a avut nevoie de flash, lumina laterală blândă fiind exact ce trebuia. Ține minte: totul ține de gusturi, nu există rețete fabuloase și nici fotografi fără greșeli. Mie unul nu mi-e frică să greșesc, mă îndrăgostesc de imagini și pierd din vedere  detalii, învăț în fața calculatorului răstindu-mă la mine că nu am fost atent la compoziție etc. Flash-ul extern este o unealtă puternică de manipulare a realității locului în care fotografiezi. Poate fi făcut extrem de prezent în imagine, poate fi mult mai subtil, depinde de tine și de ideea din mintea ta. Nu lăsa șansa să-ți creeze imaginile, stabilește-ți un plan. Știu că haosul poate duce la imagini bune, dar aici ne referim la fotografie cu flash :) Deci subiectul e camera aware și nu e vorba de jurnalism sau street photography.

În mod normal, flash-ul se ține cu becul în sus pentru efectul de bare-bulb. Datorită lipsei de inspirație, l-am montat pe brachet-ul de umbrelă cu becul orizontal. Nu e o idee bună, pierzându-se și mai multă lumină. Dar învățăm din greșeli. Oricum se pierde multă lumină fără reflector.

Un exemplu în Lightroom de 'cât de mult s-a umblat pe imagine' este următorul. Fără Photoshop. De fapt, puține imagini au ajuns în Photoshop, modelul nostru de ocazie arată foarte bine în mod natural. Iar controlul luminii impune puține ajustări imaginilor, în afară de preset-urile Replichrome care îmi sunt din ce în ce mai simpatice (unul color și unul alb-negru). Sunt comod

În imaginile următoare am lucrat fără HSS, la iso 200, f2, 1/200. 50mm. Prima e în timp ce făceam 1-2 teste de ajustare a flash-ului. A doua e cea urmărită. Poți vedea cât de bând e fall-off-ul și ce firesc se vede flash-ul în imagine.

Urmează două exemple de flash mai brutal, dintr-o direcție și poziție pe înălțime care nu sunt neapărat favoritele mele. Dar pot să-mi calc pe inimă din când în când, mai ales atunci când știu că sunt alte lucruri care funcționează în imagine (spune-mi tu care).

Două lăzi de fructe au servit drept ajutor de reframing și încercare de definire a unor umbre (încercare ratată din start). M-aș fi gândit că lădița din fața flash-ului va difuza ceva. Dar, după cum spuneam, fizica luminii mi-e oarecum străină :) Însă rezultatele sesiunii îmi plac mult, flash-ul e foarte comod de utilizat și sunt convins că vom face împreună multe fotografii pe placul sufletului meu.


Cu drag,

Daniel Chindea, fotograf de nuntă

P.S. Ia cele scrise mai sus cu titlu de părere și nu ca un adevăr absolut. Fotografia e o joacă minunată pentru mintea omului și nimic nu e bătut în cuie. Așa că joacă-te și tu. Sau, mai bine, vino cu noi la Convenția WeddingStaff 2015. Sigur vei învăța multe lucruri utile de la cei 6 lectori invitați. Ce zici?