In ultimul interviu de pe WeddingStaff, Maria H. a mentionat faptul ca ii place foarte mult stilul tau, ca ii plac fotografiile tale. Asa ca am zis sa nu mai asteptam sa ne intalnim si sa facem un interviu video.  Printre intrebarile de mai jos sunt cateva si din partea ei la rugamintea noastra.

Nu in ultimul rand as vrea sa iti multumesc ptr timpul acordat. Si te felicitam pentru fotografiile din portofoliul
 tau!

Vlad Gherman: Multumesc mult.

WeddingStaff: Cum ai ajuns sa treci de la fotografie de presa la fotografie de nunta?

V G: Nici eu nu stiu prea bine. Am fost tentat initial sa spun ca am trecut la fotografia de nunta fiindca primul ziar la care am lucrat s-a inchis odata cu criza economica, insa cand am facut pasul definitiv inspre a ma ocupa 100% de asta lucram deja la un alt ziar si totul mergea bine. Era deja al 3-lea sau al 4-lea an si incepeam sa am impresia ca fac aceleasi fotografii in fiecare an, aveam fotografii din toate unghiurile cu fiecare personalitate politica, in fiecare tinuta, cu fiecare fotbalist de la CFR sau U Cluj etc.

Mai aveam si senzatia cateodata ca nu e foarte apreciata munca mea: pierdeam cate o zi sa fac cate 2-300 de fotografii la un eveniment si riscam sa nu am nimic publicat, sau mai rau, sa fie publicata o poza de 2X3 cm alb-negru undeva in josul paginii. In plus,incepeam sa fiu ingrijorat ca fotojurnalismul e o meserie fara viitor, pe de o parte fiindca aparatele digitale sunt din ce in ce mai accesibile si usor de folosit si redactorii incep sa isi faca singuri fotografii care se publica fara pretentii, iar pe de alta parte partea vizuala a jurnalismului simt ca trece pe video din ce in ce mai mult.

Mai am nostalgii insa din cand in cand: anul trecut am fost o saptamana din nou fotograf de presa pentru ziarul festivalului TIFF si am fotografiat finala de la baschet cand U Mobitelco a castigat campionatul cu un cos in ultima secunda, ca in filmele americane.


WS: De cati ani faci fotografie de nunta?

V G: Prima nunta am fotografiat-o acum 5 ani, dar acesta e al 4-lea sezon in care fac doar asta.


WS: Ti-ar surade sa fii cunoscut si apreciat, la nivel mondial, mai degraba ca fotograf de nunta sau ca fotojurnalist?

V G: Buna intrebare... Ca fotograf de nunta, insa acum doi ani as fi raspuns diferit.

WS: Simti ca experienta ta in fotografia de strada influenteaza modul in care lucrezi in fotografia de nunta sau sunt doua lucruri total diferite?

V G: Nu sunt diferite, merg mana in mana. M-a impresionat la inceput Jeff Ascough care avea nunti intregi doar din instantanee foarte bine incadrate si naturale, in stilul fotografilor de street care imi placeau atunci(Henri Cartier-Breson, Josef Koudelka, Trent Parke). Poate e o reminiscenta din street/presa dorinta de-a fi mai atent in jur si la cadre non standard, si estetica unui cadru mai natural in defavoarea unuia regizat in care e evident ca subiectul stie ca este fotografiat.

Sunt cativa fotografi de nunta pe care ii urmaresc care vin din presa si imi place foarte mult ca e evidenta povestea in albumele lor de nunta, fiecare pagina are legatura cu cealalta. Incerc si eu sa fac acelasi lucru.


WS: De ce sunt fotografiile tale asa de deosebite? Care este reteta?

V G: Nu stiu ce sa raspund. Nu am nicio reteta si nu mi se pare ca sunt iesite din comun. Daca imi place cadrul ramane, daca nu nu, pe cat posibil.

WS: Ce parere ai despre Atelierele foto (workshop)? Ai participat la un asemenea atelier (WoS

V G: Nu am participat si nu stiu daca o sa o fac in viitor. Mi-ar  placea sa merg la Film is not dead cred, dar pentru fotografii personale mai mult. Workshop-urile din Romania sau imprejurimi de pana acum au fost tinute de fotografi care ori nu sunt in stilul meu ori nu-mi plac deloc, sper sa nu supar pe nimeni.

M-am intrebat ce as face daca ar veni un fotograf care chiar imi place. Imi imaginez ca o sa ne adunam 20 de de fotografi cu stiluri similare si o sa invatam sa fotografiem si sa prelucram ca el. Ne intoarcem acasa si postam pe blog fotografii 90% similare cu acelasi model, in aceeasi lumina cu aceleasi culori, incadrari similare etc. Daca un fotograf reuseste sa retina informatii generale dintr-un astfel de workshop care sa ii fie de folos fara a-i influenta prea tare stilul, atunci e in regula. Cred totusi ca sunt foarte utile informatiile de business/marketing in domeniu pe care le afli la un astfel de eveniment, dar din nou, ce functioneaza la un anumit fotograf intr-o tara poate sa nu functioneze in alta tara si/sau la alt fotograf.

WS: Cat de important este peisajul in fotografia ta?

V G: Nu e teribil de important. Au prioritate expresiile de cele mai multe ori. La ultima nunta pe care am pus-o in site nu era programata nicio sedinta foto din cauza timpului foarte limitat. Ne-am oprit totusi 10 minute pe marginea soselei si am mai fugit dupa receptie intr-o camera de hotel de deasupra restaurantului – si sunt printre fotografiile de anul trecut de care sunt cel mai atasat. De regula planific mai mult si incerc sa aiba legatura cu tema nuntii si cu personalitatea mirilor insa nu am foarte multe cadre largi in care compozitia e 99% peisaj.

WS: Cum iti descrii stilul foto?

V G: Nu stiu sa ii pun o eticheta. Nuntile sunt foarte diferite intre ele si incerc sa ma adaptez eu pe cat posibil.

WS: Ai anumite tinte pentru fotografia de nunta? Care sunt obiectivele tale de viitor?

V G: Tintesc spre albume din ce in ce mai creative si mai consistente ca stil si estetica de la inceput pana la sfarsit. De asemenea, mi-ar face placere sa fotografiez mai multe nunti sau sedinte foto inafara tarii si sa scurtez cat mai mult timpul de livrare a imaginilor.


WS: Care este cea mai frumoasa parte nuntii din perspectiva ta ca fotograf?

Imi place foarte mult expresia mirelui cand vede prima data mireasa. Am incercat anul trecut sa sugerez mirilor sa se intalneasca pentru prima data in ziua nuntii intr-un cadru cat mai intim fata de cum se face in mod traditional.


WS:  Ai un portofoliu foarte divers. cum ai ajuns sa fotografiezi nunti asa de diferite?

V G: Nu imi dau seama. Am incercat sa nu ma repet pe cat posibil, sa nu folosesc aceleasi obiective, locatii, cadre “sigure” etc.

WS: In ce cultura ti-ar placea cel mai mult sa experimentezi si sa fotografiezi o viitoare nunta? (din partea mea)

V G: Mi-ar placea foarte mult o nunta indiana. Am fotografiat acum 2 ani o nunta pe jumatate indiana si imi aduc aminte cu foarte mare placere de ea.


WS: Care este nunta/locatia pe care o astepti cu nerabdare in 2012?

V G: Am o nunta in Creta pe care o astept cu nerabdare si doua nunti ale unor colegi si prieteni din domeniu. Dar toate nuntile de anul acesta se anunta foarte interesante si creative.


WS: Care a fost cea mai buna investitie de pana acum?

V G: Per total un Canon EF 85 f1.8 luat la momentul potrivit m-a ajutat foarte mult in presa si in primii ani de fotografie de nunta.


WS: Cu ce obiectiv este facuta aceasta fotografie:

V G: E un canon TSE 45mm f2.8 . Dar poti obtine un efect similar cu un lensbaby sau cu un obiectiv fix wide scos din montura (ex 28 1.8), focalizat la infint,  si inclinat intr-o parte.

WS: Vreau sa ne dai toate detalii despre aceasta fotografie:

 - tehnic (iso, timp expunere, obiectiv, aparat, procesare, etc.)
- idee
- lumina
- cosul acela alb de ce l-ai "uitat" acolo?

V G: Canon 5DmkII, Ob. Canon 16-35 f2.8@ 16mm, f5, ISO100, 1/320

Pe treptele catedralei ortodoxe din cluj se fac in mod traditional poze de grup dupa iesirea din biserica, si mirii mi-au solicitat o astfel de fotografie. Era insa o lumina frontala foarte puternica si mai mult ca sigur ca as fi avut umbre pe fata, expresii ciudate cu ochii inchisi din cauza soarelui etc. Asa ca am rugat pe toata lumea sa coboare in fata bisericii si m-am urcat eu pe trepte si am facut fotografia cu lumina venind din spatele grupului. As putea sa gasesc motive compozitionale pentru cosul acela din dreapta,  dar chiar l-a uitat cineva si nu l-am observat.

WS: Cand faci primul WS? Vreau sa stiu, ptr ca vreau sa particip.

V G: Nu stiu daca sunt in masura momentan sa il fac si daca as avea ce sa invat pe cineva. Poate fac un workshop de fotografie de nunta si vorbesc despre fotografi de street si de presa care imi plac si fotografiile mele preferate de la ei, cum suna ?


WS: Pot sa aleg eu fotografiile pe care sa le trimiti? Glumesc! Te las pe tine sa le alegi. Iti spun ca iti va fi foarte greu sa alegi doar 18.

V G: Asa e.


WS: Era sa uit, care sunt primii 3 fotografi romani pe care ii urmaresti frecvent? Pe unul din ei il vom contacta pentru a-i pune cateva intrebari.

V G: Nu pot sa enumar doar trei, la capitolul acesta stam foarte bine in Romania. Imi plac foarte mult si urmaresc fiecare nunta postata de la: Dragos Ludusan de la be-light.ro, Zoli si Afina Jambor, Ostafi, Imagia, Mihai Biris, Maria Hedegren, bySergio, Cristian Ana si Marius Barbulescu.

Copy right: www.vladgherman.ro